PMT

PMT is een vorm van therapie waarbij we voor veel doen. Het doen en ervaren staat voorop. Er wordt minder gesproken dan bij andere ‘praat therapieën’. Beweging en je lichaam staan centraal. Tijdens de PMT kun je verschillende oefeningen doen, zoals sportspelen, bouw- en behendigheidsopdrachten, vertrouwensoefeningen en ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Eigenlijk alles wat je met beweging en je lijf kunt doen. Na de oefening bespreken we wat je hebt meegemaakt en ontdekt tijdens de opdrachten. Door te bespreken wat je voelt, denkt en doet tijdens de oefeningen ontdekt je wat je al goed kunt, maar ook wat je nog zou kunnen leren. Binnen de PMT krijg je de ruimte om te oefenen met nieuw gedrag. Als een oefening niet meteen lukt of heel erg moeilijk is, dan kun je het, met de tips die je van de therapeut krijgt, nog een keer proberen. Je versterkt je kwaliteiten en leert nieuwe vaardigheden aan die je kunnen helpen bij wat je nog moeilijk vindt. Het is goed om te weten dat iedereen PMT kan volgen. Ook als je geen atleet of topsporter bent. Therapie is er voor iedereen met een hulpvraag. Het is erg sterk van je als je iemand om hulp durft te vragen. Bijvoorbeeld als je soms ineens heel erg boos kunt worden en dan iets doet wat je eigenlijk niet zou willen doen of als je het moeilijk vindt om voor jezelf op te komen. Ook kan PMT helpen om je eigen grenzen beter te leren kennen.

Ik vind het moeilijk om op een rustige manier mijn grenzen aan te geven. Ik heb weinig zelfvertrouwen en vind het lastig om NEE te zeggen. Vooral tegen jongens. Eerst wilde ik helemaal niet naar PMT toe gaan, omdat ik dacht weer een praattherapie te krijgen. Dit was echter helemaal niet zo. Door uitdagende oefeningen te doen, zoals zo hoog mogelijk klimmen of zo dicht mogelijk naar elkaar toe lopen, heb ik geleerd om mijn grenzen eerder aan te voelen en beter aan te geven. Ik voel mij sterker en merk dat ik ook buiten de therapie om, thuis en op school beter voor mijzelf op durf te komenSophie (13jaar)

PMT kan je helpen bij veel verschillende problemen, zoals concentratieproblemen, stemmingsproblematiek, weinig zelfbeheersing of zelfvertrouwen of spanningsklachten.
Een paar voorbeelden zijn:
• Je vindt het spannend om iets nieuws te proberen en gaat dat juist doen
• Je wilt altijd alles graag goed doen. Laat dat eens los
• Je bent ongeduldig en geeft snel op. Hoe zou het voelen als het ineens lukt om wel door te zetten?
• Je schaamt je vaak. Hoe zou het dan zijn om jezelf een compliment te geven voor het feit dat jij altijd zo je best doet?
• Je denkt negatief over jezelf
• Je hebt moeite om je boosheid onder controle te houden. Hoe zou het zijn om meer zelfbeheersing te hebben?