PMT

Wat is PMT? 

PMT staat voor PsychoMotorische Therapie. Bij PMT staan bewegen en je lichaam centraal. Binnen PMT kun je verschillende oefeningen doen, zoals sportspelen, bouw- en behendigheidsopdrachten en ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Je oefent hier bijvoorbeeld in het omgaan met regels en het omgaan met winst en verlies. Ook ontdek jij hoe je reageert op de andere deelnemers in het spel. Daarnaast kun je oefeningen doen waarin je lichaam en wat je voelt voorop staat. Je voelt bijvoorbeeld beter wat er in je lijf gebeurt als je emotioneel bent. Daardoor kun je sneller en beter op emoties reageren. Bij de oefenvormen maak je gebruik van allerlei materialen die je in een sportzaal kunt vinden, zoals ballen, rackets, blokken, stootkussens, ballonnen en muziek. Je oefent met nieuw en ander gedrag. 
PMT vindt vaak in een sportruimte plaats, maar dat je kan je ook prima buiten of bijvoorbeeld thuis op zolder doen. De psychomotorisch therapeut is creatief genoeg om oefenvormen aan te passen aan de beschikbare ruimte. 

Lees meer....

 

Je vindt het spannend om nieuwe oefeningen uit te proberen en gaat dat juist doen

Je wilt het graag altijd goed doen. Hoe zou het zijn als iets niet in een keer lukt of als iets niet perfect gaat?

Je reageert altijd erg snel en soms ook wel te heftig. Hoe krijg jij de manier waarop jij reageert beter onder controle?

Je denkt negatief over jezelf en vindt jezelf dom en lelijk. Je bent niet tevreden met wat je maakt en doet. 
Hoe is het dan om een compliment te krijgen over je inzet en binnen de oefenvormen op zoek gaat naar je kwaliteiten?
Misschien kloppen die eerste gedachten wel helemaal niet. 

Je bent ongeduldig en geeft snel op. Binnen uitdagende PMT opdrachten kun je oefenen om je doorzettingsvermogen te vergroten.
Ook ontdek je waarom je zo snel opgeeft en waarom het zo moeilijk is om vol te houden. 

 

Waar kan de PMT mij bij helpen?
PMT kan helpen bij verschillende problemen en hulpvragen. Voorbeelden van problemen zijn bijvoorbeeld depressie, angstklachten, concentratieproblemen, een negatief zelfbeeld, hechtingsproblematiek, impulscontroleproblematiek.

Hulpvragen kunnen bijvoorbeeld zijn:
Help mij mijn angsten te overwinnen,
Help mij mijn stemming en zelfvertrouwen te verbeteren,
Help mij mijzelf sterker en zekerder te voelen,
Help mij om minder impulsief te reageren.  

Om te onderzoeken of PMT jou kan helpen bij je probleem of hulpvraag neem je contact op met de psychomotorisch therapeut. Een mail kun je sturen via het contactformulier op deze site of direct naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kunt natuurlijk ook altijd even bellen. Mijn telefoonnummer is 0628675237

Voor Wie?
PMT is er voor iedereen die iets over zijn eigen gedrag, gedachten en gevoelens wilt leren of die iets aan zijn eigen gedrag en de manier waarop hij met zijn gedachten en gevoelens omgaat wilt veranderen. Het is helpend als je het zelf al prettig vindt om in beweging te zijn, maar dat is niet per se nodig. De psychomotorisch therapeut is creatief genoeg om de oefenvormen aan  te passen aan jouw leeftijd en jouw hulpvraag. 

Hoe lang duurt PMT?
Het is moeilijk om een concreet antwoord te geven op deze vraag. Mensen en hulpvragen zijn beide erg divers en vragen nooit dezelfde aanpak. Als de hulpvraag duidelijk is, je gemotiveerd bent om aan de slag te gaan en je makkelijk leert, dan is er meestal na 10-15 keer duidelijk verbetering zichtbaar. Is de hulpvraag meer complex en spelen er bijvoorbeeld leerproblemen een rol, dan kan een therapietraject langer duren. De lengte van het traject zal van tevoren altijd besproken worden. Jij hebt daarin zelf de regie. 
De therapiebijeenkomsten van een individuele therapie duren 45-60 minuten. De therapiebijeenkomsten van een groepstherapie of groepstraining duren 60-75 minuten. 

 

 

Back to top