Blog

In dit blog beschrijf ik wat mij bezighoud als psychomotorisch therapeut, rots en water trainer, mindfulness trainer. Bijzondere therapie momenten, mooie verhalen, maar ook nieuws uit therapieland.

25-4-2019

www.mindfulzwolle.nl is mijn nieuwe website, waarin ik meer de nadruk wil leggen op mindfulness in Zwolle en de trainingen die er worden aangeboden, zodat we straks kunnen zeggen dat we een mindful Zwolle hebben. 

22-4-2019

Vorige week heb ik de mindfulness zwolle training Mindfulness in Opvoeding en Onderwijs (MIO Zwolle) volgens de methode Eline Snel afgerond. Hieronder een samenvatting van de reacties van de deelnemers. 

De training in zijn geheel wordt door alle deelnemers als uitstekend of goed beoordeeld.

De bruikbaarheid in de dagelijkse praktijk voor zowel thuis als op het werk door 8 van de 9 deelnemers als uitstekend of goed wordt beoordeeld.

·         ‘Het lukt mij nog beter om actief te luisteren’

·         ‘Ik reageer minder ad hoc in situaties. Voel meer’

·         ‘Ik ben mij bewuster van automatische processen. Ik heb betere handvatten om overstijgend te kijken en te reageren’

De toegevoegde waarde voor de deelnemer als werknemer van VNN binnen verschillende disciplines (sociotherapeut, psycholoog, sociotherapeut, sjd) als uitstekend of goed wordt beoordeeld.

Dat voor 5 deelnemers de training meer heeft opgeleverd dan ze er van verwacht hadden en de anderen de mate waarin de training aan hun verwachting voldeed als uitstekend beoordelen.

Dat alle deelnemers de training aanbevelen aan collega’s

·         ‘Doen allemaal!’

·         ‘Ik heb al aangegeven dat dit een aanrader is’

·         ‘Beveel het de collega’s echt aan’

·         Zou voor het merendeel van de collega’s zeer zinvol kunnen zijn. Het stress level ligt hoog in de kliniek

Verder geven de deelnemers onder andere aan dat zij na het volgen van de 8-weekse educatieve stressreductietraining :

·         Merken dat ze meer ontspannen zijn

·         Meer bewust handelen en minder vanuit de automatische piloot

·         Minder stress ervaren

·         Geduldiger zijn

·         Minder piekeren

De meest waardevolle elementen uit de training waren voornamelijk de meditaties en dan met name de bodyscan.

14-02-2019

Vandaag ben ik begonnen met een pilot van de training Mindfulness in Opvoeding en Onderwijs (MIO Zwolle) volgens de methode Eline Snel voor 9 collega's van Verslavingszorg Noord Nederland.

De basis van mindfulness is oefenen in bewuste, vriendelijke aandacht. Aandacht voor dit moment. NU. Aandacht voor de adem, lichamelijke klachten, spanning, zorgen, die piekerfabriek en werkdruk. Maar ook aandacht voor die talloze momenten van geluk. Momenten dat het leven vanzelf goed gaat. Zonder dat je kritische, oordelende geest zich overal mee hoeft te bemoeien.

We leven vaak niet in het NU maar besteden veel aandacht aan wat er nog allemaal MOET, zou kunnen gebeuren of gebeurd is. We laten ons zomaar meeslepen in emoties, piekergedachten en reageren vaak automatisch op wat ons overkomt. Maar we kunnen onszelf trainen om te zorgen dat het ook anders kan.

 De 8-weekse Mio training is voor iedereen die hun kostbare leven voluit willen leven. Of je nu stress ervaart in je werk, turbulentie in je gezin of last hebt van piekeren, slapeloosheid, angstklachten of lichamelijke pijn of als je juist wilt voorkomen dat je klachten krijgt. Iedereen is welkom.

Doel van de training is:

·         Het ontwikkelen van zelfzorg voor om anders met de stress thuis en de werkdruk om te leren gaan door middel van reflectie oefeningen, meditaties, yoga oefeningen, theorie en uitwisseling van ervaringen rondom de oefeningen.

·         Het ontwikkelen van de ‘aandacht spier’, door bewust te kijken, te luisteren en te voelen, zonder direct te hoeven reageren of erover te hoeven oordelen (naar jezelf en naar anderen)

·         Ontwikkelen van het vermogen om de werking van de geest (gedachten, gevoelens en lichamelijke signalen) bewust te worden en de vaak automatische reacties hierop te (h)erkennen en om te buigen naar bewuste, heilzame reacties.

·         Het ontwikkelen van zelfcompassie en compassie voor anderen.

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en wordt afgesloten met een stiltebijeenkomst. De gehele periode wordt er dagelijks thuiswerk gedaan in de vorm van meditatie, dagelijkse reflectie op stressvolle momenten en je reacties erop. Het oefenen van meer bewust aanwezig zijn bij wat je doet terwijl je het doet, denkt of voelt is een belangrijk element. Met behulp van de mp3’s die je krijgt oefen jij je geest in helder stabiel en veerkrachtig worden. En ook vriendelijker en minder reactief.

 

De 8 weekse training is vergelijkbaar met een MBSR Zwolle en bevat dezelfde werkzame elementen. Er is echter meer oog voor meer praktische zaken, waardoor de training in het hier en nu direct toe te passen is.

12-11-2018

Vandaag heb ik de website www.pmtjeugdzwolle aangepast.

30-9-2018

Vandaag heb ik de laatste dag gehad van de opleiding tot mindfulnesstrainer in de methode Eline Snel. 'Stilzitten als een kikker". Ik ben nu officieel gecertificeerd trainer en bevoegd om de training zowel voor eigen praktijk als voor scholen aan te bieden voor kinderen van 5 - 12 jaar. De Methode Eline Snel 'Stilzitten als een kikker" in Zwolle is een erg leuke methodiek voor het jonge kind om te oefenen met aandacht en alle voordelen die dat met zich meebrengt. Ze staan beschreven in het artikelen aan de voorkant van mijn website. De vervolgopleiding van de Methode Eline Snel 'Stilzitten als een kikker" zal ik in April 2018 gaan volgen, zodat ik dan ook bevoegd ben om de training aan te bieden aan jongeren tot 19 jaar.

Onderstaand verhaal gebruik ik regelmatig in de individuele therapie met jongeren. Wat neem jij er uit mee?

Er was eens een jongen met weinig zelfbeheersing. Zijn vader gaf hem een zak spijkers en zei tegen hem dat elke keer als hij zijn zelfbeheersing verloor, hij een spijker in de achterkant van de schutting moest slaan. De eerste dag sloeg de jongen 37 spijkers in de schutting. Over de volgende paar weken, toen hij leerde om zijn kwaadheid onder controle te krijgen, werd het aantal spijkers dat hij in de schutting sloeg geleidelijk aan minder. Hij zag in dat het gemakkelijker was om zijn zelfbeheersing niet te verliezen, dan al die spijkers in de schutting te slaan. 

Uiteindelijk kwam de dag dat de jongen zijn zelfbeheersing niet meer verloor.Hij vertelde dit zijn vader en die stelde voor dat de jongen nu voor elke keer dat hij zijn zelfbeheersing behield hij een spijker uit de schutting haalde.De dagen gingen voorbij en de jonge man was eindelijk zover dat hij zijn vader kon vertellen dat alle spijkers waren verdwenen.De vader nam de jongen bij de hand en ging met hem naar de schutting. Hij zei:”Je hebt het goed gedaan, mijn zoon, maar kijk nu eens naar de schutting.”

De jongen keek naar de schutting en zag allemaal gaten, van de spijkers die hij er ingeslagen had. De vader zei: “De schutting zal nooit meer dezelfde zijn. Als je dingen zegt in woede, dan laten ze een litteken achter, net als deze gaten. Je kunt iemand met een mes steken en het mes er weer uit trekken. Het maakt niet uit hoe vaak je zegt dat het je spijt, de wond zal altijd blijven.”

 

Back to top